Heeft je bedrijf al een podcast? 

Je leest deze blog, dus is de kans groot dat het antwoord ‘nee’ is. Als lezer van deze blog is de kans ook groot dat je wil weten waarom het zo interessant is om een podcast voor je bedrijf te lanceren.

1. Bereik een nieuw publiek

Iedere mens is anders.

Tegenwoordig verwachten klanten verschillende types van content die aan hun unieke noden voldoet. Als bedrijf doe je dit waarschijnlijk al en gebruik je hebt een hele mix aan marketingkanalen. Je hebt een website met blog posts, verschillende socialmediaprofielen en een bedrijfsvideo. 

Podcasts zijn een ideale aanvulling op deze marketingmix, want niet iedereen wil een lange blogpost lezen of een flitsende video bekijken op youtube.

En het is nu gemakkelijker dan ooit om naar podcasts te luisteren. Dankzij de Bluetooth connectie met onze wagen zijn we onmiddellijk verbonden om te luisteren. Apple podcasts is ook standaard geïnstalleerd op al hun toestellen. Enkele klikken en luisteraars zijn geabonneerd op je podcast én krijgen een melding als je een nieuwe aflevering upload. Een kleine moeite voor de luisteraar, maar veel impact voor je bedrijf.

 

2. Maak een authentieke en persoonlijke connectie

Uit een studie van Environics Research en Amazon blijkt dat 8 op 10 klanten in de US en Europa echte connecties willen en dat de kans groter is dat ze producten kopen van een merk met waarden die aansluiten bij die van hen.

Door een connectie te maken met je klanten overtuig je hen om voor jouw bedrijf te kiezen. De wereld ligt aan onze vingertoppen en we kunnen producten of diensten van over heel de wereld aankopen. Toch blijkt uit de bovenstaande studie dat we de keuze voor een bepaald product of dienst laten afhangen van die authentieke connectie die we met bedrijven hebben.

Met een podcast krijgt je bedrijf een stem. Het is de ideale manier om persoonlijkheid te tonen en verbinding te maken met je klanten. 

 

3. Bereik mensen op momenten dat je ze anders niet bereiken kan

Hoe bereik je iemand die in de file zit, die strijkt of die aan het joggen is? Als marketeer of bedrijf wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en met een podcast bereik je mensen op momenten dat ze niet achter een computer zitten.  

Want dankzij het on-demand en laagdrempelig karakter van een podcast zetten mensen ze al snel op terwijl ze een andere taak doen. Stofzuigen wordt meteen een pak leuker als je een hoofdtelefoon opzet en naar een podcast kan luisteren.

4. Breng je boodschap op een interessante manier

Welkom op het internet, alles wat je kan bedenken, kan je hier vinden!

Er is zoveel informatie online dat je als klant je vaak overweldigd voelt. Duizenden woorden komen op je af en je ziet al snel de bomen door het bos niet meer. Een podcast voelt dan al vaak aan als een welgekomen verandering. 

Een podcast is een ideale manier om je boodschap op een duidelijke en interessante manier te brengen. Er is voldoende ruimte voor diepgang, nuance en zoals we hierboven al zeiden, persoonlijkheid. Het is namelijk vaak gemakkelijker om je verhaal te vertellen dan om het op te schrijven.

5. Verhoog brand awareness en leid mensen naar je website

Regelmatig podcasts lanceren zal je publiek doen groeien en levert trouwe luisteraars op. Mensen abonneren zich op podcasts die ze leuk vinden waardoor ze vertrouwd worden met je bedrijf en ze zullen blijven luisteren. 

Door consistent kwalitatieve podcasts uit te brengen, blijf je in het bewustzijn van je luisteraars en zullen ze blijven luisteren. We raden dan ook altijd aan om steeds een reeks te maken. Want met één podcastaflevering bekom je zelden het gewenste resultaat.

6. De hoeksteen van je content marketing

Eén podcast levert enorm veel content op. Schrijf blogposts over de afleveringen om je SEO te verhogen of maak social video posts van de beste quotes. De mogelijkheden zijn eindeloos. 

En het best van al! Je kan ze hergebruiken. Want wat houdt je tegen om onderwerpen die hetzelfde thema behandelen uit verschillende afleveringen te bundelen tot één leuke Youtube video?

7. Een podcast als netwerkmoment en salestool


Hoeveel kaartjes heb jij al uitgedeeld op netwerkevents? En hoe vaak wenste
je dat je met die potentiële klant een lang een-op-een gesprek kon hebben in plaats van een korte interactie?

Ook hier bieden podcasts een antwoord. Heb je er al eens over nagedacht dat je potentiële klanten ook als gast voor je podcast kan uitnodigen? Je slaat enkele vliegen in één klap, want naast het feit dat je goede content maakt die kan worden ingezet in je marketingstrategie, krijg je dé kans om je bedrijf te laten uitblinken.

Tot slot

In deze blog wilde ik enkele redenen geven waarom een podcast voor je bedrijf “nog niet zo een slecht idee is”. Want ik begrijp dat voor veel bedrijven en marketeers podcasts nog geen noodzaak zijn. 

Maar net zoals bij veel andere inbound marketing strategieën hebben ook hier de klanten de controle. En als bedrijf of marketeer wil je natuurlijk aan hun noden voldoen. 

Wil je nog meer redenen waarom jouw bedrijf een podcast moet hebben? Of wil je weten hoe wij bedrijven helpen met het maken van podcasts? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Of schrijf je in voor onze webinar.

Heb je toch nog vragen of opmerkingen? Bel me, schrijf me,…

xxx,
PJ