Podcast maken

Hoe maak je een succesvolle podcast?

1. CONCEPT

Alles start met een sterk concept! 

Wie wil je bereiken met je podcast? Wat wil de luisteraar horen? Welke onderwerpen komen aan bod? Hoe zorgen we dat de podcast perfect past bij het DNA van jullie organisatie?

Met een sterk concept, format en tone-of-voice bereik je wie je wil bereiken op de meest doeltreffende manier. 

Dat concept, da’s dus echt wel iets om goed over na te denken! En laat dat nu zijn, waar wij vanuit onze expertise graag onze tanden inzetten!

2. SCRIPTING

Nadat we samen het concept uitgewerkt hebben, gaan we over naar de inhoud van de podcast.  Op basis van een duidelijk framework  weten we exact wat we uit elke aflevering willen halen. 

We maken een zorgvuldig script en een deskundige briefing voor de gasten, zodat iedereen op één lijn zit.

Op die manier kan iedereen vol vertrouwen naar de opnames komen!

Podcasts zijn hipper dan hip

Podcasts zijn de laatste jaren enorm populair geworden.

‘Hoe komt da?’

Door het veelvoud aan online communicatiemiddelen (social media, blogs, nieuwsbrieven,…) zijn we lees-moe geworden. We gaan dus op zoek naar alternatieve kanalen.

‘En toen kwam de podcast…’ 

Die consumeer je op een heel andere manier, de ideale oplossing dus! Je luistert ernaar. Je hebt je ogen niet nodig waardoor je perfect een podcast kan opzetten tijdens het tanden poetsen, autorijden, koken. Je kan zelfs luisteren onder de douche of op het toilet!

℗ De Praeters bij Antwerp Management School

3. OPNAMES

En dan gaan we van start! Tijd voor de opnames. 

Je kan je podcast maar één keer lanceren, dus dan wil je dat meteen goed doen. We  stellen alles mooi op, coachen de host, briefen de gasten en zorgen voor een aangename en ongedwongen sfeer. 

Onze producers weten perfect met elke soort situatie en persoon om te gaan, zodat iedereen vol vertrouwen vanuit zijn of haar passie kan spreken. En dat laatste, beste lezer, is wanneer je échte podcastmagie krijgt! 

Met onze apparatuur van topkwaliteit nemen we alles piekfijn op. Onze producer houdt het script in het oog en stuurt bij wanneer nodig. We nemen intro’s en outro’s op en iedereen kijkt met een glimlach terug op een fantastisch leuke opnamedag! 

4. POST-PRODUCTIE

Time to work our magic! 

Onze producers editen je opnames tot volwaardige podcast afleveringen. Dankzij de juiste flow, achtergrondmuziek en mixing wordt jouw podcast een echt pareltje.

We selecteren de beste audioquotes, zetten alles klaar op het podcastplatform en sturen alles binnen de week door. Zo kan je meteen genieten van je podcastafleveringen en weet iedereen nog goed waarover de podcast gaat om feedback te geven. 

Dankzij dit efficiënt proces is onze go-to-market tijd bijzonder snel! 

5. PUBLICATIE

Tijd om je baby aan de wereld de tonen!

Als we de laatste feedback verwerkt hebben en de afleveringen klaar zijn, publiceren we ze meteen op alle mogelijk podcastkanalen. 

Wij geven je volledige beheerdertoegang tot het centrale podcastplatform van waaruit je alles mee kan beheren en opvolgen. Denk maar aan statistieken, invoegen van hyperlinks, tot zelfs podcast ads voor je nieuwe vacatures. 

Het is belangrijk om luisteraars regelmaat te bieden. Publiceer je afleveringen dus op vaste tijdstippen. Denk goed na over de titels, keywords en beschrijvingen. Ze wekken interesse op bij je luisteraars zodat ze je podcast sneller beluisteren!

6. PROMOTIE

Je podcast tot bij de mensen brengen!

Als niemand weet dat je podcast bestaat, kan hij nooit succesvol worden. Promotie is dus het antwoord!  Wij helpen je graag met een uitgebreid e-book over podcast marketing en bieden ondersteuning bij vormgeving, copywriting, social media snippets en podcast advertising (Mediahuis & DPG Media). 

Maar vergeet de podcast zeker geen plaats te geven in je eigen communicatiemix. 

Stuur nieuwsbrieven uit, schrijf een blog over elke aflevering, post op social media en maak je podcast zichtbaar op verschillende plaatsen van je website. 

Probeer ook out-of-the-box te denken en geef eens iets weg aan je luisteraars of print een gigantische QR-code op je bedrijfsgebouw (op een flyer kan ook maar da’s minder spectaculair 😉).

Een podcast is een goudmijn aan duurzame authentieke content.
Dus inzetten maar! 

Succesfactoren van een podcast

    • Concept 
    • Spreker(s)
    • Inhoud
    • Inspelen op de interesse van de luisteraar
    • Audio- en videokwaliteit
    • Uitstraling en professionaliteit
    • Groei van je podcast (extra sprekers, variatie, ..)
    • Promotie van je podcast