Podcast maken

Hoe maak je een succesvolle podcast?

1. CONCEPT

Alles start met het juiste concept! 

Wie wil je bereiken met je podcast? Wie moet jouw podcast gehoord hebben? Over wat zal je podcast gaan? Welke onderwerpen komen aan bod?

Dankzij het juiste concept is je boodschap duidelijk én komt hij bij de juiste mensen terecht. 

Dat concept, da’s dus iets om over na te denken! Geef jezelf ook wel de ruimte om je concept te evalueren en bij te stellen indien nodig.

2. CONTENTPLAN

Nadat de grote lijnen zijn uitgezet, wordt het tijd om een plan te maken. Een contentplan!

Hoe vaak wil je afleveringen publiceren? En in welke volgorde?

Een goed (content)plan is het halve werk! Zo kan je de rest van je communicatie errond bouwen, interessante gasten uitnodigen en alles tot in de puntjes organiseren.

Podcasts zijn hipper dan hip

Podcasts zijn de laatste jaren enorm populair geworden.

‘Hoe komt da?’

Door het veelvoud aan online communicatiemiddelen (social media, blogs, nieuwsbrieven,…) zijn we lees-moe geworden. We gaan dus op zoek naar alternatieve kanalen.

‘En toen kwam de podcast…’ 

Die consumeer je op een heel andere manier, de ideale oplossing dus! Je luistert ernaar. Je hebt je ogen niet nodig waardoor je perfect een podcast kan opzetten tijdens het tanden poetsen, autorijden, koken. Je kan zelfs luisteren onder de douche of op het toilet!

℗ De Praeters bij Antwerp Management School

3. OPNAMES

En dan gaan we van start! Tijd voor de opnames. 

Je kan je podcast maar één keer lanceren, dus dan wil je dat meteen goed doen. Dankzij de juiste opname-apparatuur kom je professioneel over.

Natuurlijk moet je ook de nodige expertise hebben om de apparatuur te bedienen en capteren. 

Bij De Praeters gebruiken we steeds microfoons en opnamesoftware van professionele kwaliteit. Zo klinkt jouw podcast fantastisch!

4. RUIMTE EN AKOESTIEK

Zonder kwalitatieve opnames geen kwalitatieve podcast!

Zorg er dus voor dat je een stille ruimte ter beschikking hebt. 

Je wilt niet dat er ongewenste geluiden in je opnames sluipen. Niets zo irritant als een voorbijrijdende auto of collega’s die net dàn beslissen om het koffiezetapparaat aan te vullen. 

Heb je geen geschikte ruimte? Dan gaan wij graag mee op zoek! Of je komt gewoon naar onze gezellige opnamestudio! Ons koffiezetapparaat is altijd bijgevuld!

5. MONTAGE

Time to work our magic! 

Onze sound engineers editen je opnames tot volwaardige podcast afleveringen. Dankzij de juiste flow, achtergrondmuziek en mixing wordt jouw podcast een echt pareltje.

6. PUBLICATIE

Tijd om je baby aan de wereld de tonen!

Wanneer de afleveringen klaar zijn, kun je ze publiceren op de audio- en video kanalen die jij wil. 

Het is belangrijk om je luisteraars regelmaat te bieden. Publiceer je afleveringen dus op vaste tijdstippen en zorg voor een herkenbare lay out bij iedere aflevering. Dankzij een vaste visual herkent je luisteraar jouw podcast.

Denk goed na over de titels, keywords en beschrijvingen. Ze wekken interesse op bij je luisteraars zodat ze je podcast zullen beluisteren!

7. PROMOTIE

Je podcast tot bij de mensen brengen!

Als niemand weet dat je podcast bestaat, zal hij ook niet succesvol worden. Promotie is dus het antwoord! Geef je podcast een plekje in je marketing- en communicatieplan.

Stuur nieuwsbrieven uit, post op social media en maak je podcast zichtbaar op je website. 

Probeer ook out-of-the-box te denken en geef eens iets weg aan je luisteraars of print een gigantische QR-code op je bedrijfsgebouw (op een flyer kan ook maar da’s minder spectaculair 😉).

Succesfactoren van een podcast

    • Concept 
    • Spreker(s)
    • Inspelen op de interesse van de luisteraar
    • Het totaalaanbod van afleveringen
    • Audio- en videokwaliteit
    • Uitstraling en professionaliteit
    • Groei van je podcast (extra sprekers, variatie, ..)
    • Promotie van je podcast