“Hetzelfde als anders?”
“Uiteraard!” 

Mijn lokale broodjeszaak start meteen met smeren als ik er binnenstap. En ik ben niet de enige. Drie van de vier mensen na mij bestellen “hetzelfde”. De uitbater kent iedereen bij naam, vraagt hoe het met hen gaat en smeert met een glimlach hun lievelingsbroodjes. 

Als ik een andere broodjeszaak binnenstap mis ik dat gevoel, die connectie. Het is niet hetzelfde, maar hoe komt dat?

Ik zoek naar een connectie met een bedrijf of merk. En ik ben duidelijk niet alleen!
Uit een studie van Environics Research en Amazon blijkt dat 8 op 10 klanten in de US en Europa échte connecties willen en dat de kans groter is dat ze producten kopen van een merk met waarden die aansluiten bij die van hen. 

Door een connectie te maken met je klanten, kan je hen overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. 

De wereld ligt aan onze vingertoppen en we kunnen producten of diensten van over heel de wereld aankopen. Toch blijkt uit bovenstaande studie dat we vaak een menselijke connectie missen. Zeker na een periode van afzondering (thanks corona!)  snakken we naar een menselijke interactie.

Maar hoe pak je dat aan als bedrijf?
Hoe maak je verbinding met je klanten en vertel je jouw verhaal op een oprechte manier?

Dat is waar de podcast als medium in uitblinkt!

Ze zijn laagdrempelig, laten ruimte voor diepgang en geven je de kans om persoonlijkheid te tonen. Allemaal zaken die je bedrijf of organisatie kunnen helpen om je waarden naar buiten te brengen en je verhaal te vertellen. Hieronder gaan we wat dieper in op deze punten.

Laagdrempelig 

Met een podcast geef je de luisteraar een kijkje achter het gordijn. Door de langere tijdsduur krijg je de ruimte om de mens achter het bedrijf aan het woord te laten. Luisteraars voelen zich verbonden waardoor ze sneller een connectie maken met je bedrijf. Want een podcast kan je niet “faken”. 

Luisteraars merken meteen als iets niet authentiek is waardoor ze zullen afhaken.
En dat is jammer, want gemiddeld luistert iemand 40 minuten naar een podcast. 

Veertig minuten krijgt jouw bedrijf of organisatie de volle aandacht. Dat maakt een podcast luisteraar dan ook zeer waardevol. Zeker als je het vergelijkt met iemand die voorbij een video van 30 seconden scrollt op social media.

Diepgang & tijd

Dankzij het “long format” van een podcast, heb je voldoende tijd om context te scheppen en dieper in te gaan op een onderwerp. Dat geeft je dan weer de kans om een connectie te maken met je luisteraar. Dit staat in contrast met een wereld waar we maximaal 280 tekens mogen gebruiken om ons verhaal te vertellen. 

Begrijp me niet fout, ook die kortere boodschappen hebben een meerwaarde. 

Podcasts zijn geen vervanging, wel een aanvulling op je marketingmix. Ze zouden zelfs de hoeksteen van je marketing kunnen worden, maar dat is voor een volgende blog 🙂

Bedrijven of organisaties die in een bepaalde niche zitten, omarmen het medium podcast volledig omdat ze hiermee dieper kunnen ingaan op bepaalde zaken. Het zijn deze bedrijven die dan ook de “thought leader” worden van hun sector. 

 

Persoonlijkheid tonen

Er is geen medium waar je zo makkelijk persoonlijkheid kan tonen als in podcasts. Je wordt (meestal) niet gefilmd, de opnames vinden plaats in een ongedwongen setting en je spreekt (meestal) als expert.

Luisteren naar échte verhalen van échte mensen is wat we al sinds de oertijd doen. Door jezelf te zijn en persoonlijkheid te tonen zullen mensen geloven wat je zegt en kan je hen uitleggen voor welke waarden je bedrijf staat.

Wat ik in deze blog wil overbrengen is dat de kracht van een authentieke connectie niet te onderschatten is. Klanten zoeken meerwaarde en willen een verbondenheid voelen. Volgens ons heeft ieder bedrijf een waardevol verhaal en NU is het moment om dat verhaal te vertellen.

Heb je in tussentijd nog vragen of opmerkingen, contacteer ons gerust. Als je graag een podcast wil laten maken, ben je uiteraard ook aan het juiste adres. 

Download hier ons dossier, daar vind je alle prijzen en informatie.

 

xxx

Pieter-Jan