20 minuten… Zo lang duurt het gemiddeld voor ik heb besloten wat ik wil eten ‘s middags. Maar het is ook de gemiddelde luistertijd van een podcast en dat is veel interessanter. 

Want door die gemiddelde luistertijd van 20 minuten is podcast het ideale medium om verhalen te vertellen. 

Veel bedrijven zien ondertussen het potentieel van podcasts in als blijvend onderdeel van hun marketingmix, maar ook voor interne communicatie is het een krachtige manier om medewerkers, diensten of beleid in de kijker te zetten. En niet alleen voor huidige werknemers maar ook voor toekomstige collega’s. 

 

Interne podcasts dus! Maar waarom zou het voor jouw bedrijf nuttig kunnen zijn? Hieronder enkele redenen.

Eén voor allen, allen voor één

In een vorig leven, toen De Praeters nog een prille droom was, werkte ik bij een paar grote organisaties. Pas afgestudeerd als politiek wetenschapper kwam ik terecht bij RVA om dan via een staatshervorming te belanden bij VDAB. 

Eén van de eerste dingen die mijn toenmalige collega Anneke tegen mij zei was: ‘Werken, dat is nen socialen jungle.’

 

RVA en VDAB waren mijn eerste stapjes op de arbeidsmarkt en ik had het geluk dat ik terecht kwam in een warm team dat me onmiddellijk opving zodat ik niet verloren liep. Ik voelde me verbonden met het bedrijf. Want als nieuwe medewerker word je vaak overspoeld met informatie en is het soms moeilijk om je plekje te vinden en dus een connectie te maken met je werkgever. 

 

Die verbondenheid en connectie tussen bedrijf en werknemer is nochtans cruciaal. Want als je voor een bedrijf werkt heb je automatisch hetzelfde doel als dat bedrijf. Iedereen wil dat het bedrijf het goed doet en je organisatie werkt beter als iedereen aan hetzelfde zeel trekt.

Er zit geen “I” in team, en ook niet in podcast. 

 

Met een interne podcast creëer je verbondenheid. Je hebt de ruimte om de mens achter de collega te leren kennen of om de werking van een bepaalde dienst uit te lichten. Hierdoor geef je mensen een stem, worden ze even in de spotlight geplaatst en leren collega’s uit verschillende departementen elkaar kennen. Dat zorgt voor een grotere verbondenheid, meer begrip en beter teamwork. Zeker in grote bedrijven heeft een interne podcast een enorm positief effect.

 

Daarnaast zijn podcasts ook de ideale manier om het ‘leadership’ aan het woord te laten, bepaalde beslissingen uit te leggen en de staat van het bedrijf toe te lichten. Je creëert een open cultuur waardoor medewerkers zich meer verbonden voelen en gemotiveerder zijn om er samen voor te gaan.

The war on talent

“This is not nam, this is bowling, there are rules”

(Walter Sobchak in “The Big Lebowski)

 

In tegenstelling tot bowling zijn er in de zoektocht naar talent geen regels. In sommige sectoren kan je zelfs spreken van een ‘war on talent’ waar bedrijven alle registers opengooien om de beste mensen aan te trekken én strijden om de meest getalenteerde werknemers bij zich te houden.

 

Dat is ook normaal, iedereen vist in dezelfde kleine vijver en high potentials hebben de bedrijven voor het uitkiezen.  

De tijd dat een “goei pree” en een “dikke bak”  genoeg waren om toekomstige werknemers te overtuigen lijkt voorbij. Work-life balance en een positieve werkcultuur worden, gelukkig maar, steeds belangrijker. 

 

Maar hoe geef je een potentiële werknemer een inzicht in de sfeer van je bedrijf? Kandidaten kunnen tijdens een sollicitatiegesprek wel vragen hoe het eraan toe gaat binnen een team, maar ervaring leert mij dat het antwoord op die vraag vaak weinig overtuigend is. 

 

Een interne podcast kan hier een oplossing voor zijn. Een interne podcast geeft je de kans om authenticiteit en persoonlijkheid te tonen en om een échte connectie te maken met kandidaat werknemers. 

Want de meeste potentiële werknemers stellen zich dezelfde vragen. Vragen zoals: 

Hoe gaat het eraan toe? Is er ruimte voor humor? Kan ik me als werknemer ontwikkelen? Door huidige werknemers aan het woord te laten kan je in een interne podcast veel van die vragen op een authentieke manier beantwoorden. 

 

Als bedrijf wil je natuurlijk niet dat alles zomaar voor iedereen beschikbaar is. Daarom kan je ervoor kiezen om je interne podcast enkel privé te verspreiden. Op die manier behoud je de controle over wat er verspreid wordt. Andere content kan dan net wel weer interessant zijn om publiek te verspreiden zodat ook toekomstige medewerkers een eerste kennis kunnen maken met de positieve sfeer binnen het bedrijf.

 

Dus…

Met deze blog wilde ik je meer inzicht geven in de mogelijkheden van podcasts. Want ze zijn dus niet alleen interessant als marketingtool, ook als HR-tool kunnen ze een grote bijdrage leveren.

Ik sluit graag af met een quote van mijn fantastische collega Koen: ‘Ieder bedrijf verdient een podcast.’

Met De Praeters helpen we je graag bij het maken een podcast op maat van jouw bedrijf of organisatie. Contacteer ons dus zeker als je geïnspireerd bent. Wij helpen je om die droom werkelijkheid te maken!

Download hier ons dossier, daar vind je alle prijzen en informatie.

Op dinsdag 11 april geven we een gratis webinar over interne podcasts.
Schrijf je hier in!

 

Heb je nog vragen of opmerkingen? Bel me, schrijf me…

xxx

Pieter-Jan