We leven in de wereld van koning Content.

In ons persoonlijk leven proberen we leuke momenten te delen of leuke dansjes te doen. Als professional proberen we zo veel mogelijk ogen op ons bedrijf te richten. Bij De Praeters doen we beiden 😉

Ook van bedrijven en organisaties wordt verwacht dat ze goede en relevante content maken, en de kans is groot dat jij als lezer van dit artikel je daar heel erg bewust van bent. 

Onze klanten ondervinden iedere dag dat podcasts een dankbare bron van content zijn. Ze zijn steeds onder de indruk van hoeveel en hoe vaak ze de podcast kunnen gebruiken in hun marketing.

Je zou zelfs zo ver kunnen gaan en zeggen dat ze een hoeksteen van je contentmarketing zijn. In deze blog geef ik je dan ook graag drie mogelijke manieren waarop je een podcast kan inzetten in je marketing. En vooral, hoe je ze kan inzetten om de juiste mensen te bereiken.

 

Blogposts


Ieder bedrijf of organisatie heeft tegenwoordig
een blog. Maar zoals ik iedere keer ondervind is een blog schrijven tijdrovend. Je moet steeds zoeken naar een goed onderwerp en een juiste insteek, om nog maar te zwijgen over het gevecht dat je moet aangaan met de welgekende ‘writers block’.

Je zou ChatGPT kunnen gebruiken, maar dan mis je die persoonlijke connectie, dat leuke verhaal waardoor je blog niet generiek is. De robots zijn naar mijn gevoel ook nog niet grappig genoeg, dus ik schrijf onze blogs voorlopig zelf.

 

Een gemiddelde podcast duurt iets minder dan 40 minuten en levert veel content op. Content die je snel en eenvoudig omtovert tot een blogpost. 

Dit heeft enkele voordelen. Je moet niet meer zoeken naar een onderwerp om over te schrijven en je bereikt er ook de mensen mee die graag lezen. Je vindt meteen die leuke verhalen en persoonlijke anekdotes, wat een blog schrijven plots heel leuk maakt. 

Bovendien krijgt je blog meer gewicht. Want iedereen kan een blog schrijven, zelfs droge robots, maar als je iemand iets echt hoort zeggen wordt het plots waardevol.

 

Niets houd je tegen om over een podcast meerdere blogs te schrijven! 

Daarnaast is het ook een unieke kans om je SEO te verhogen en de vindbaarheid van je website in zoekmachines te vergroten. Het werkt ook omgekeerd. Je kan in een latere blogpost verwijzen naar de podcast waardoor de dwell time op je website vergroot en je beter scoort in de zoekresultaten. 

 

Social media

In tegenstelling tot iedere hond is het niet iedere mens gegeven om een internetsensatie te worden.  Wij moeten meestal iets meer ons best doen om gezien te worden op sociale media. 

“Content is fire, social media is gasoline” (Jay Baer)

Eén van de vuistregels van social media is dat je content goed moet zijn. Posten om te posten werkt niet en heeft vaak zelfs een negatieve impact. 

Maar als je zoals ik veel te lang nadenkt over je caption (opnieuw, als die robots nu eens humor hadden, zouden zij het kunnen doen voor mij) dan weet je dat goede content brengen niet gemakkelijk is. 

 

Een podcast levert een hele hoop content op die je snel kan omtoveren tot social posts die zowel voor, tijdens als na de lancering kunnen worden gepost. 

Zo kan je voor de lancering van de podcast het opnameproces delen met je volgers. Je maakt ze niet alleen warm voor de podcast, maar ook voor de leuke sfeer binnen je bedrijf. Win-win!

 

Omdat podcasts een tijdloos medium zijn, kunnen ze ook makkelijk herbruikt worden. Zo kan je maanden na de lancering van je reeks, ze opnieuw onder de aandacht brengen. Je kan een ander deel van de podcast uitlichten of je kan ze koppelen aan relevante actuele gebeurtenissen. Wij helpen onze klanten graag met het maken van social media video’s die ze gemakkelijk met hun volgers kunnen delen. 

 

Interactie met je publiek

Weet je wat ik vervelend vind? Onverwacht bezoek. 

Mijn vrienden en familie weten dat ze mij best op voorhand een berichtje sturen om te melden dat ze op bezoek komen. Dan heb ik nog tijd om te stofzuigen en dat bord dat nog op het aanrecht staat weg te zetten. Ik kan niet de enige zijn die zulke verrassingen vervelend vindt.

Een enorm voordeel van podcasts is dat ze ‘on demand’ zijn: je luisteraars kiezen ervoor om tijd te maken om naar jou te luisteren. Dit heeft enkele voordelen. Ten eerste kom je nooit ongepast waardoor luisteraars je boodschap niet als vervelend zullen ervaren. En ten tweede heb je hun volledige aandacht, wat dan weer ideaal is om ze tot (inter)actie aan te zetten in de outro van je podcast.

 

Als je podcast de juiste snaar raakt en je mensen inspireert, dan is de kans groot dat ze deze gaan delen met vrienden en familie. Op die manier maak je van je luisteraar een kleine ‘brand-ambassador’ die jouw bedrijf zal aanbevelen. 

Dit levert je niet alleen nieuwe luisteraars op, maar creëert ook mogelijkheden om nieuwe klanten te bereiken. Je kan vragen om zich in te schrijven op je nieuwsbrief, je nieuwe E-book te downloaden… De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

Tot slot

Deze drie mogelijkheden zijn nog maar het topje van de ijsberg. Podcasts geven je bedrijf of organisatie enorm veel mogelijkheden om een verhaal te vertellen en connecties te maken met je klanten.

Dus twijfel je nog om een podcast te maken? Weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je graag een podcast laten maken voor je bedrijf? Contacteer ons dan gerust! We maken graag tijd om met je te ‘praeten’.

Wil je nog meer weten over hoe je een succesvolle podcast maakt? Schrijf je dan in voor onze gratis webinar voor marketeers op 13 juli.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Bel me, schrijf me,…

 

xxx

Pieter-Jan