Zal ik je eens iets verklappen?

Een goede podcast start met een goed gesprek, maar niet elk goed gesprek leidt tot een goede podcast.

 

Het is een misverstand dat een podcast een gesprek is zoals je dat op café zou voeren. 

Want trust me. Het verhaal dat Koen gisteren aan de toog vertelde (dat hij ooit een tekening maakte voor Radio 2 en zo, als klein manneke, tickets won voor Michael Jackson) lijkt me niet geschikt om een podcast van te maken. Ofwel?

 

Gesprekken tussen vrienden zijn niet voorbereid, die gebeuren gewoon. Het zijn fantastische en entertainende gesprekken, maar vaak ook chaotisch en zonder doel. 

 

Als bedrijf of organisatie daarentegen wil je een duidelijke boodschap overbrengen en je verhaal vertellen. Je wil ‘thought-leader worden’ en je expertise tonen, potentiële klanten laten horen waarom ze voor jou moeten kiezen en de verbondenheid tussen medewerkers vergroten. En om dat op een succesvolle manier te doen heb je een concept en script nodig.

 

In deze blog lees je waarom je een concept en script nodig hebt en hoe wij dit aanpakken. 

 

Concept? Qué? 

 

How, PJ, wacht even. Een concept? Wat is dat?

 

In podcasting wordt met een concept de structuur en stijl van een podcast aflevering of serie bedoeld. 

Als je ooit naar podcasts luisterde, dan weet je dat dit enorm kan verschillen. Er zijn podcasts met daarin: monologen, interviews, panelgesprekken, verhalende podcasts, toegevoegde sound effects,… Je kan het zo gek niet bedenken of het bestaat.

 

Het is belangrijk dat je op voorhand een goed concept bedenkt waarmee je het doel van je podcast bereikt, de juiste luisteraars aanspreekt en je podcast makkelijk reproduceerbaar is. Het zal je ook helpen tijdens de voorbereiding omdat je weet wat je moet voorbereiden. 

 

Wij helpen klanten vaak met de keuze van het juiste concept. Bedrijven en organisaties zien zichzelf soms anders dan hoe de buitenwereld hen ziet. En als ze dan op basis daarvan een podcast concept bedenken, loopt het al eens mis. 

Als buitenstaander is het soms gemakkelijker om een concept te bedenken dat écht op maat is van het bedrijf, rekening houdt met wie het bedrijf is, met wie ze willen aanspreken en op welke manier. 

 

Een goed voorbeeld hiervan zijn De Crimilex tapes. Een true-crime podcast met een twist. We bedachten namelijk samen met de Crimilex strafrechtadvocaten een concept dat niet alleen een true-crime verhaal vertelde maar waarin ook de expertise van de strafrechtadvocaten aan bod kwam. 

We gingen met hen in gesprek en achterhaalden wie Crimilex nu écht is, wat ze willen vertellen en wie ze willen bereiken. Door dit op voorhand duidelijk te bepalen, konden we een origineel concept bedenken dat volledig het doel bereikte. Iedereen tevreden dus!

 

Het script

 

“Here’s Johnny!”

 

Iedereen kent deze legendarische zin uit The Shining. Maar wist je dat Jack Nicholson hier volledig mee ‘off-script’ ging?

Hij improviseerde de zin en regisseur Stanley Kubrick vond dit zo goed dat hij het in de film liet. Er zijn zo nog voorbeelden van films die klassiekers werden door het improvisatietalent van de acteur. Denk maar aan de legendarische banaan in de uitlaat scene in Beverly Hills Cop die volledig geïmproviseerd werd door levende legende Eddy Murphy. 

 

Ik hou van improvisatie. Beverly Hills Cop staat niet voor niets in mijn top drie beste films aller tijden. (Voor de geïnteresseerden, de andere twee films uit mijn top drie zijn: V for Vendetta en De Paniekzaaiers)

Ook in een podcast zijn vaak de spontane stukken het leukst. Het zijn die magische momenten die je luisteraar betoveren en overtuigen om verder te blijven luisteren. Als producer word ik hier ook het meest enthousiast van. 

Zo moest ik zelf ooit lachen tijdens de opnames van een podcast over verf omdat de schilder in kwestie heel plastisch uitlegde hoe hij ooit een badkamer in het fristi-roze moest verven. Zoiets is ‘podcast gold’ en kan je onmogelijk scripten. 

 

Toch werkt een volledig geïmproviseerde podcast zelden en leidt het tot een onbevredigend resultaat. Je luisteraar zal afhaken en je hebt je boodschap niet kunnen overbrengen. Uiteraard kan je niet alles scripten, en jezelf zijn en persoonlijkheid tonen is essentieel, maar zonder voorbereiding verlies je de kern van je gesprek uit het oog en bekom je een podcast die zijn doel voorbij gaat. 

Schrijf daarom steeds een script en bedenk enkele hoofdvragen die de host kan gebruiken als houvast tijdens het gesprek.

 

Wat hebben we geleerd?

 

Met deze blog wilde ik je het belang van concepten en scripts uitleggen, want podcasts zijn een fantastische marketingtool en kunnen een grote bijdrage leveren, maar enkel met een goed concept bereiken ze hun doel. 

 

Bij De Praeters helpen we je graag bij het maken van een podcast op maat van jouw bedrijf of organisatie. Contacteer ons dus zeker als je geïnspireerd bent. Wij helpen je om die droom werkelijkheid te maken!

 

Wil je nog meer weten over hoe je een succesvolle podcast maakt? Schrijf je dan in voor onze gratis webinar voor marketeers op 7 juni.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Bel me, schrijf me,…

 

xxx

Pieter-Jan