Een podcast maken lijkt simpel. Zet een aantal microfoons voor de neuzen van je sprekers en laat ze maar babbelen. Meestal worden ook nog de collega’s gevraagd die ‘het goed kunnen uitleggen’.

Maar opgepast, het is niet omdat je veel woorden gebruikt dat je daarom je verhaal op de juiste manier brengt. Om nog maar te zwijgen van alle andere zaken die erbij komen kijken. Lees bijvoorbeeld onze tips over microfoontechnieken.

Als wij podcasts maken voor klanten dan willen wij niet zomaar hun verhaal opnemen. Wij willen dat het verhaal juist verteld wordt en dat de boodschap zo gebracht wordt dat het aansluit bij wie het bedrijf echt is.

Enkel op die manier kunnen wij garanderen dat de podcast het vooropgestelde doel haalt.

Maar wat is dat dan?
Een verhaal op de juiste manier brengen?
En hoe doe je dat?

In deze blog kan je lezen hoe wij dat aanpakken.

 

Content is fire

Podcasts zijn een ideale tool om aan content-driven marketing te doen. Met een podcast vertel je het verhaal van je merk op een meeslepende manier waardoor je klanten vertrouwen krijgen in je bedrijf en ze klant worden of blijven. Maar net zoals bij andere content-driven marketingtools staat of valt een goede podcast bij de kwaliteit van die content. 

Als je even googlet, vind je verschillende voorbeelden van storytelling technieken. Uiteraard zijn deze technieken een fantastisch en bewezen middel om je luisteraar geboeid te houden. En als je aan die gemiddelde luistertijd van 40 minuten wil geraken, is het zeker nuttig om die technieken te gebruiken.

Maar als de inhoud van je content niet aansluit bij het doel van je podcast of als ze niet is afgestemd op je luisteraar dan kan je heel erg je best doen en iedere storytelling ‘truc van de foor’ gebruiken, je podcast zal waarschijnlijk geen succes zijn. 

Wij helpen onze klanten dan ook altijd met het afstemmen van de inhoud op het doel ervan.

Wie willen we bereiken?
Welke boodschap willen we brengen?
En hoe willen we dat de luisteraar ons als bedrijf of organisatie ziet? 

 

Je hoeft niet zo te roepen

Een podcast laten maken voor je bedrijf is anders dan een reclamespot lanceren op radio of televisie. Daar is het namelijk de bedoeling om op te vallen zodat mensen je merk leren kennen. Podcasts zijn hier een aanvulling op. Ze geven ruimte om context te scheppen en gaan dieper in op waar het merk voor staat. 

Dit betekent natuurlijk dat een podcast maken bedrijven en merken doet nadenken over hun waarden en over wie ze echt zijn. Want zoals we in deze blogpost al aanhaalden, is authenticiteit enorm belangrijk voor het succes van een podcast. Luisteraars hebben een ‘bullshitdetector’ (pardon my French) en prikken zo door een podcast die niet aansluit bij hoe zij het bedrijf percipiëren. 

Ik geef even een voorbeeld. Stel je bedrijf verkoopt wetenschappelijke hightech rekenmachines voor boekhouders (je weet wel, van die rekenmachines waar je wiskundige formules en andere spiekbriefjes in kunt verbergen) en je wil een podcast maken die vooral boekhouders aanspreekt.

Dan is het waarschijnlijk niet nodig om een flitsende, schreeuwende podcast te laten maken, want dat zou niet aansluiten bij wat de luisteraars verwachten. Een meer onderbouwde en serieuze podcast lijkt dan aangeraden. (Uiteraard zijn niet alle boekhouders saaie kantoorbedienden)

 

Je bent wie je bent

Wat het bovenstaande voorbeeld ook aantoont is dat ieder bedrijf of merk is wie het is. En dat door uit te gaan van je eigen unieke insteek je het verschil kan maken.

Een succesvolle bedrijfspodcast is van een bedrijf dat weet waar het voor staat en uitgaat van zijn eigen sterkte. Door bijvoorbeeld in een podcast expertise te delen komt een bedrijf zelfverzekerd over en toont het zelfvertrouwen. Wat dan bij de luisteraars weer leidt tot vertrouwen in een merk en ze trouwe klanten maakt.  

Podcasts zijn dus meer dan gewoon een reclamespot voor je bedrijf. Ze stellen je in staat om de persoonlijkheid van je merk te tonen en heel gericht mensen aan te spreken die daar aansluiting bij willen vinden.

Dit breidt de mogelijkheden van podcasts enorm uit. Waarom zou je geen podcast maken om toekomstige werknemers een blik achter de schermen te gunnen? Of om medewerkers onderling dichter samen te brengen?

Tot slot

In deze blog willen we vooral het belang van een juist afgestemde podcast aantonen. Door op voorhand te bepalen hoe je wil dat luisteraars je bedrijf ervaren en wat het doel is van je podcast, zal je veel gemakkelijker een succesvolle podcast bekomen.

Het is om die reden dat wij voor ieder bedrijf veel tijd uit trekken en met hen op zoek gaan naar het juiste concept of format. Want ieder bedrijf is voor ons uniek en verdient een podcast die hun verhaal op de juiste manier brengt.

Heb je toch nog vragen of opmerkingen? Bel me, schrijf me,…

xxx

Pieter-Jan