Welke succesfactoren bepalen het succes van een podcast? We beschrijven enkele elementen die je meer luisteraars kunnen opleveren.

Vrienden, collega’s en klanten geven me vaak suggesties om bepaalde podcasts te luisteren. Als plichtsbewuste scout luister ik er ook steeds naar. Het valt me op dat er veel goede podcasts zijn en dat er over ieder onderwerp een podcast kan gemaakt worden. Maar wat zijn nu de succesfactoren van podcasts? 

Het succes van een podcast is afhankelijk van het doel. Wil je met je podcast zoveel mogelijk klanten aanspreken dan zijn luistercijfers een goede graadmeter.

Maar de opnames van een podcast kunnen ook een fantastisch netwerkmoment zijn. Wanneer krijg je de kans om met iemand een uur een diepgaand gesprek te voeren? Als je doel is om een connectie te leggen tijdens de opnames van een podcast dan is het minder belangrijk hoeveel mensen er achteraf naar luisteren. 

Wat je doel ook is, er zijn een aantal factoren die succesvolle podcasts gemeenschappelijk hebben:

  1. Kwaliteit
  2. Authenticiteit
  3. Onderwerp
  4. Lengte en regelmaat
  5. Promotie

 

Succesfactor 1: Kwaliteit

 

“If a thing’s worth doing, it’s worth doing well.” 

(Chinees spreekwoord gevonden op Google)

 

Kwaliteit is de belangrijkste graadmeter voor het succes van je podcast. Je hoeft geen audiofiel te zijn om dit te begrijpen. Als de audiokwaliteit van een podcast slecht is, zal hij ook minder beluisterd worden. Je luisteraar is niet snel geneigd om de aflevering tot het einde te luisteren, laat staan dat hij of zij de volgende aflevering gaat afspelen. 

Een kwalitatieve podcast start met de aankoop van goed en degelijk materiaal. Een goede podcast microfoon, de juiste audio-interface of geluidskaart en een voldoende sterke laptop zijn de eerste stap. Daarnaast spelen nog andere elementen, zoals de akoestiek van je opnameruimte en microfoontechniek, een rol.

Lees hier onze podcast tip over het belang van microfoontechniek.

 

Succesfactor 2: Authenticiteit

 

Een succesvolle podcast is een authentieke podcast. In een eerder verschenen artikel spreek ik al over het belang van authenticiteit en jezelf zijn

Iedereen is uniek en heeft een eigen stem. Door je eigen stijl te ontwikkelen krijg je een unieke podcast en val je op in het podcast landschap. Probeer dus niet zomaar iemand te kopiëren, maar laat je eerder inspireren. Tenzij je Chris Van Den Durpel bent, speel je dus best geen rolletje. Je luisteraar prikt hier namelijk snel doorheen.

Ook hou je het makkelijker vol als je geen personage moet spelen. Door jezelf te zijn, krijg je authentieke reacties, breng je meer enthousiasme over en ben je geloofwaardiger. 

 

Succesfactor 3: Onderwerp

 

Het onderwerp van je podcast is een derde succesfactor. Je zoekt best naar een onderwerp waar je als host zelf in geïnteresseerd bent en graag over spreekt. Hierdoor breng je een natuurlijk enthousiasme over en ben je geneigd om meer vragen te stellen. 

Ben je nog op zoek naar een onderwerp? 

Kies voor een onderwerp dat aansluit bij je eigen interesses of know-how. Zo begin je met meer zelfvertrouwen aan de opnames.

Hou je onderwerp ook niet te breed. Een geëngageerde minderheid is interessanter dan een lauwe meerderheid. Door een niche aan te spreken zal je sneller verbondenheid creëren met je luisteraars. Dit klinkt contradictorisch, want je wil je publiek zo groot mogelijk krijgen en niemand uitsluiten. Maar om je podcast organisch te laten groeien is het interessanter om een trouwe basis van luisteraars op te bouwen en daarna je onderwerp eventueel uit te breiden om nieuwe luisteraars aan te spreken.

 

Succesfactor 4: Lengte en regelmaat

 

Een vierde succesfactor van je podcast is de lengte van een aflevering en de regelmaat waarmee je afleveringen publiceert. 

Naar een podcast luisteren is een commitment die je luisteraars aangaan. Ze kiezen ervoor om naar jou te luisteren en zijn vaak geïnteresseerd in het onderwerp. Je luisteraars luisteren graag een hele aflevering als het niet te lang en to the point is. Een te lange aflevering zorgt ervoor dat mensen afhaken of er zelfs niet aan beginnen. 

Het interessante aan podcasts is dat ze ruimte geven voor diepgang. Maar dit betekent niet dat je eindeloos moet blijven praeten. Zoek naar een goed evenwicht tussen ruimte voor diepgang en lengte. Je krijgt meer gezegd dan je denkt in 30 minuten!

Ook de regelmaat waarmee je publiceert is belangrijk. Je schept verwachtingen voor je luisteraars. Stem je content hier dus op af. Luisteraars weten graag waaraan ze zich mogen verwachten en dus ook wanneer je aflevering gepubliceerd wordt. Door op voorhand te plannen wanneer je afleveringen gepubliceerd worden, kom je niet voor verrassingen te staan.

 

Succesfactor 5: Promotie

 

Als vijfde succesfactor wil ik nog het belang van de promotie van je podcast aanhalen. Om gehoord te worden, moet je mensen aanspreken en laten weten dat de podcast bestaat. Social media is hiervoor uiteraard een ideale tool.

Je kan ook zelf verschijnen op andere podcasts of andere podcast hosts aanspreken als gast voor je eigen podcast. Op die manier creëer je een netwerk en spreek je luisteraars van andere podcasts aan om de jouwe ook eens te beluisteren. 

 

Tot slot

 

Met deze tips hoop ik jullie al wat op weg te zetten. Natuurlijk zijn er nog andere elementen waar je rekening mee moet houden die mee het succes van je podcast bepalen. Daarnaast zijn er ook zaken waar je geen controle over hebt. Over smaak valt bijvoorbeeld niet te twisten. Maar laat dat je niet tegenhouden! Het is jouw podcast en er zijn geen regels.

 

Heb je toch nog vragen of opmerkingen? Bel me, schrijf me,…

xxx

Pieter-Jan